Přísnější emisní normy snižují nejen množství výfukových jedů

15.10.2015 13:09

V zemích Evropské unie platí závazná norma pro výfukové exhalace - EURO. První tato norma začala platit v roce 1993 a postupně se zpřísňuje. Pro všechna nová vozidla platí od ledna 2015 norma EURO 6. Z hlediska účinnosti se bohužel dotýká až nových vozů a nepřináší proto okamžité výrazné zlepšení emisí z automobilové dopravy. Ale z dlouhodobého pohledu posouvá vývoj vozů k příznivějším emisím.  

Se zpřísňováním emisních norem mezi odborníky vznikají obavy z růstu cen automobilů a dokonce spotřeby paliva. Výrobci a reálné testy to ale mohou i přímo vyvrátit. Uveďme několik příkladů. Testy autobusů Setra a Mercedes splňující normu EURO 6 prokázaly úsporu paliva přes 8% proti jejich předchůdcům, viz automobilrevue.cz.

Značka MAN na svých stránkách uvádí: "Značka MAN je mimo jiné synonymem pro efektivnost: to platilo i při vývoji motorů, nákladních automobilů a autobusů MAN plnících normu EURO 6. Že se to podařilo, prokazuje i skutečnost, že vozidlo plnící normu EURO 6 i přes výrazné zvýšení nákladů na údržbu zařízení pro dodatečnou úpravu výfukových plynů zůstalo v celkovém součtu právě tak drahé jako vozidlo plnící normu EURO 5." "Společnost MAN v uplynulých letech neustále snižovala spotřebu paliva svých motorů, nákladních automobilů a autobusů i přes stále přísnější emisní požadavky, které už z principu spotřebu zvyšují. Také v případě emisní normy EURO 6 společnost MAN intenzivně pracovala na tom, aby kompenzovala teoretické zvýšení spotřeby způsobené touto emisní normou. Výsledkem je přinejmenším stejná spotřeba, ve většině případů však zákazníci hlásí výrazné úspory paliva.", viz MAN.

Výrobci musejí počítat s trendem rostoucích nároků na emise automobilů. Rostou také počty automobilů a bez zlepšování emisí se kvalita ovzduší na řadě míst dostává mimo únosné meze. Nijak opodstatněné by pak nebyly ani náhrady ojetin za novější vozy. Za přísnější emisní limity bojuje v Evropském parlamentu Pavel Poc. Bohužel ale potvrzuje paradoxní nátlak výrobců za špinavější auta, viz odkaz.

 

Mgr. Jiří Jakl
předseda Zvonečník, z.s.

Vyhledávání