Emisní dieselgate

20.10.2015 21:35

V automobilovém průmyslu a obchodu se množí podvody. Na přetáčení tachometrů u ojetin podvodníci vydělávají 19 miliard ročně (↑). V Česku jezdí několik desítek tisíc dieselových aut, která mají nelegálně odmontovaný filtr pevných částic (↑). Automobilky nám neříkají pravdu o spotřebě (↑). A konečně letošní rok přinesl odhalení falšování údajů o emisích naftových automobilů z koncernu Volkswagen pomocí speciálního softwaru. Volkswagen přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě (Škoda včetně) a kauza nese označení "dieselgate".  

Někteří lidé dieselgate zlehčují, že majitelům vozů bývá většinou jedno, jestli jejich auto z výfuku vypouští o něco více jedů (↑). V daném případě mají být v praxi hodnoty oxidů dusíku až čtyřicetkrát vyšší než deklarované (↑). Továrny mají miliardové zisky a také řada podvodníků kolem automobilů "plné ruce práce". Jenže na tohle všechno doplácejí ti poctiví a ve městech s rozvinutou automobilovou dopravou se nedaří plnit imisní zdravotní limity. Naopak zpřísňování emisních norem u automobilů je impulzem pro vývoj nových motorů, ale také čistících výfukových systémů.  

Volkswagen byl dosud jeden ze symbolů vynikající německé kvality. Musí uznat svoji chybu a vyvodit z ní jasné důsledky. Buď chce být světovou špičkou a kauza pro něj bude varovným ponaučením, nebo se jen bude snažit problém zlehčovat a přenést zodpovědnost na několik manažerů a osobních selhání (↑). Se Zvonečníkem pevně věříme, že si vybere tu první cestu!

Poslanec Robin Böhnisch ke kauzám podvodů s automobilovými emisemi uvádí: "Stav ovzduší ve městech s rozvinutou automobilovou dopravou je alarmující. Alternativní paliva mohou stav o něco zlepšit. Ale výrazného zlepšení lze dosáhnout také dodržováním současné platné legislativy a omezení podvodů u výrobců počínaje a autoservisů konče. Není to otázka technických limitů, ale nutnosti zlepšení fungování policejních a inspekčních orgánů."

JJ.

Vyhledávání