DiesOtto a dieselgas

04.11.2015 00:07

Poměrně často se diskutují možnosti snižování škodlivých emisí s alternativními palivy a se zdokonalováním filtrů a katalyzátorů ve výfucích. Jenže až netušené možnosti dosud mohou existovat také v konstrukčních řešeních samotných motorů a kombinacích různých pohonů.

 

Což třeba vývoj vznětových motorů na benzín? Zní to jako protimluv, ale toto řešení je již známé ve funkční podobě a označuje se "DiesOtto". Jeho základní výhody se uvádí vysoký výkon, nižší emise, dokonce i nižší cena. Více několik odkazů:

DiesOtto – dieselový motor na benzín (Autolexicon.net)

DiesOtto: napůl benziňák, napůl diesel (Auto.idnes.cz)
Hyundai chystá diesel na benzin. Novinka bude levnější a úspornější (Auto.idnes.cz)

 

Další možností je dieselgas. Jde o spalování nafty s plynem, nejčastěji s LPG. Dieselové motory mohou LPG využívat dokonce s dosažením o 50% nižšího obsahu pevných částic ve výfukových plynech oproti spalování samotné nafty. Přestavby na dieselgas jsou nabízené i v ČR. Více viz například Lpgprofi, Lpgforum či Gasinsight.cz.

 

Zeptali jsme se také bývalé ministryně a dopravní expertky ČSSD Květoslavy Kořínkové: "S ohledem na emise je dlouhodobě v dopravní politice EU sledována plynofikace a elektrifikace v silniční dopravě. Ukazatelem však nejsou % vozidel, ale konečný výsledek, tj. celkové snížení emisí v důsledku silničního provozu. Uvedené cíle se dostaly i do dopravní politiky ČR do roku 2030 a jsou podporovány i evropskými fondy do roku 2020. ČVÚT Dopravní fakulta se těmito problémy podrobně zabývá a dokonce bude tento problém řešit i v novém excelentním centru, které v současné době dokončuje."

 

Plynofikace a elektrifikace dopravy je v současnosti podporována kvůli snížení emisí i hluku. Benzín a nafta ovšem z dopravy jen tak nezmizí. V takovém případě nelze bránit ani novým konstrukčním řešením a přestavbám, pokud povedou k žádoucím výsledkům.

 

připravil Jiří Jakl

 

foto Lpgprofi

Vyhledávání