Finanční dostupnost elektromobilů

11.11.2015 13:03

Elektromobily je možné dobíjet v době přebytků elektřiny, tedy i se spínáním výhodnějšího tarifu v noci a v době špiček z obnovitelných zdrojů. Umí dobře hospodařit s energií, protože jejich motory mají účinnost přes 90%, při zastavení energii nespotřebovávají a při brzdění ji umí částečně vracet do baterií. Zbytečně nehlučí a nemají ani žádný výfuky.

 

Cena baterií ovšem výrazně navyšuje nákupní cenu elektromobilů. Mají omezený dojezd a nehodí se tak jako hlavní rodinné auto. Ovšem kdo denně musí jezdit na krátké vzdálenosti (rozvážky po městě a blízkém okolí), tomu se elektromobil vyplatí i bez dotací. Zejména nemá smysl dotovat elektromobily v domnění, že mohou nahradit příležitostně používané ojetiny.

 

Se sdružením Zvonečníku upozorňujeme, že existují hned tři modelové možnosti, jak cenově vysokou investici do baterií promítnout do dlouhodobého časového horizontu:

 

1) Zákazník si kupuje elektromobil, ale bez ceny baterií. Baterie zaplatí prodejce či výrobce, ale zákazník je postupně splácí díky levnějšímu provozu. Vzhledem k ekologickým výhodám v tomto případě mají význam i případné dotace.

 

2) Standardizace bateriových článků, podobně jako tomu je například u tužkových baterií (AA-AAAA). I když si zákazník koupí nový elektromobil, může ho vybavit vlastními funkčními bateriemi ze starého vozu a má tak také přehled, kolik své životnosti mají baterie za sebou. Lithiové baterie není vhodné vybíjet celé, ani přebíjet, při správném dobíjení lze prodloužit jejich životnost. Standardizace bateriových článků může vést také ke vzniku jejich půjčoven. Snadné výměny baterií si mohou vyžádat také změny konstrukce automobilů, mohou získat nové futuristické křivky.

 

3) Zajištění odkupu starých baterií k recyklaci. Již v současnosti se vykupují staré autobaterie s obsahem různých kovů (olovo, nikl, kadmium). Lithiové baterie vyžadují specifické zacházení, protože při rozebírání je nutné bránit výbuchu a brát ohled na velmi nebezpečné elektrolyty. Jejich jednotná konstrukce může vést k zavedení jednotného recyklačního procesu a snížení nákladů. Recyklace baterií se pochopitelně vyplácí a je nutností vzhledem k obsahu jedovatých látek.

 

Poslanec a předseda výboru pro životní prostředí Robin Böhnisch rozvoj elektromobility dlouhodobě podporuje. "Elektromobily nabízejí řadu výhod z hlediska životního prostředí. Jistě má smysl podporovat rozšiřování možností pro jejich dobíjení, řešit problémy finanční dostupnosti a kompatibility baterií." Ale také doplňuje: "Odmítám ale neúměrnou finanční podporu elektromobility formou státních dotací na nákup vozů s luxusním vybavením. Pod rouškou ekologie by také neměla být cílem podpora automobilizmu v případech, kdy nemá opodstatnění a lze využít bez problémů veřejnou dopravu."

 

 

Vyhledávání